8.11.2014 – 23.5.2015 HAMK:n Ammatillisessa
opettajakorkeakoulussa Hämeenlinnassa pidettiin vapaan sivistystyön opettajille
tarkoitettu Aikuiskouluttajan pedapakki (10 op).
Koulutuksen tavoite oli antaa opettajina jo toimiville
osallistujille uusia valmiuksia aikuisten opettamiseen, mm. valmiuksia käyttämään
erilaisia oppimisympäristöjä, mukaan lukien verkko- ja some-ympäristöt.
Koulutus oli opetushallituksen rahoittama maksutonta
opetustoimen henkilöstökoulutusta.
Ohjelman kuului 4 moduulia, joissa kussakin oli lähipäiviä
ja etätyöskentelyä.
Moduulit:
1.
Aikuisen oppimisen ohjaaminen
2.
Verkkoympäristöt aikuisen oppimista tukemassa
3.
Opettajana monikulttuuristuvassa oppilaitoksessa
4.
Aikuisopiskelijan vahvuudet ja tuen tarpeet
Jokiläänin kansalaisopistolta osallistujia oli 3. Muiltakin
Kanta-Hämeen kansalais- ja aikuisopistolta oli osallistujia.
1.
Moduulin yhteydessä piti tehdä kehittämistehtävä, jonka aiheen osallistujat
saivat valita vapaasti sen mukaan, mitä työssään he haluaisivat kehittää. On
saatukin monipuolisia ja eri aiheisiin liittyviä tehtäviä, kuten
palautelomakkeiden kehitys, venäjän kielen liikeverbien opettaminen, vireyden
ylläpito, yms. Minä käsittelin sitä, kuinka voi kannustaa vierasta kieltä
opiskelevaa ryhmää puhumaan vapaammin tunneilla. Eli
kyseessä olivat aiheet, joilla on todellakin merkitys omassa opettajan
työssään. Tämän lisäksi tehtävän kehittämisen aikataulu oli sellainen että
siitä oli mahdollista puhua ryhmässä tai testata sitä ryhmässä.
Koulutus
loppui 23. toukokuuta, jolloin suurimmalla osalla osallistujista ei ollut enää
tunteja, joten opitut taidot käytetään vasta ensi syksynä. Ryhmä oli
tyytyväinen kurssin sisältöön ja aikatauluun. Puhuttiin jopa siitä että ensi
vuonna olisi hyvä osallistua vastaavaan koulutukseen, siitä huolimatta että samoista
aiheista olisi kyse. Tämä koulutus ehdottomasti voidaan suositella muille
opistoille. Ymmärtääkseni tämä oli kuitenkin ainutlaatuinen koulutus, joka ei
toistu samanlaisena tulevaisuudessa, mutta saman järjestäjän koulutuksiin kannattaa osallistua.
Positiivisena
mieleistäni oli se että koulutuksen opettajat kohtelivat osallistujia
kollegoina, joilla on oma kokemus ja mielipide monista käsittelevistä asioista.
Tämän lisäksi oli avartavaa ja virkistävää tutustua muihin opettajiin, sekä
samoja että aivan erilaisia oppiaineita opettaville, kuunnella heidän
mielipiteitään asioista ja tutustua joskus eksoottisilta vaikuttaviin
aineisiin, joita he opettavat. Koulutuksen aikana ilmapiiri oli kannustava ja
luova.
-Venäjän kielen opettaja M.A.
Luokalla oli yli kolmekymmentä
oppilasta eri kansalaisopistoista ja monipuoliseksi ja mielenkiintoiseksi
tunnit tekivät se kun kaikki opettivat eri aineita. Samaa asia voitiin lähestyä
monelta erikantilta. Aikuisen oppimisen ohjaaminen ei ole samanlaista kielissä
kuin liikunnassa tai erilaisissa käsitöissä.
Tapasimme Hämeenlinnassa noin kerran
kuussa, aina lauantaisin. Päivät menivät nopeasti ja aina tuntuivat jäävän
vähän kesken. Johtui varmaan siitä, että olimme hyvin idearikas ja keskusteleva
ryhmä.
Välillä teimme tehtäviä kotona jotka
tarkastimme tunneilla. Mutta yleensä ennen tapaamista piti lukea ja pohtia
tulevaa aihetta. Materiaalin opettaja laittoi kaikille moodleen ja sitä kautta
lähetimme myös tehtävämme opettajalle. Jokainen teki myös kehittämistehtävän ja
siihen sai käyttää koko opiskeluajan.
Minulle päivät olivat
mielenkiintoisia ja aina oppi jotakin uutta. Kaikkia oppimaa en pysty
käyttämään omilla tunneilla, koska opetan harvoin ja ne ovat vain yhden kerran
aiheita. Ne opettajat jotka opettavat samaa ryhmää pidemmän aikaa pystyvät
paljon helpommin toteuttamaan opittuja asioita.
Suosittelen kaikille. Jo se, että
pääsee tapaamaan muita vapaan sivistystyön opettajia ja kuulemaan kuinka he
opettavat ja mitä opettavat. Toisilta saa paljon hyviä ideoita.
-Minna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita tähän kommenttisi. Ylläpitäjä tarkistaa kaikki kommentit ja valvoo julkaisuja.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.